søndag 28. november 2010

Grovbrød i alle fall!

Det er hardt å gå rundt i Afrika å være hol hele dagen! Man kan liksom ikke ta seg ei grovskrive med brunost for å stillne hol-heten.(Nå er det ikke sikkert jeg hadde gjort det i Norge heller, men liker i alle fall å tenke at jeg ville gjort det!) Men husmorlig som jeg er, kan jeg jo bare grovbrød da! Kjøpte meg grovt mel, egg, bakepulver(eller noe sånn?) og salt og olje. Så hadde vi litt vann da, heldige som vi er(vannet har nemlig vært borte i en dag eller to nå). Blander sammen og setter til heving. "Heving".
Menhvordan i all verden skal man steke brød på denne lille ovnen laget av kubæsj? Vi prøver bake-potet-metoden og ruller en deigklatt inn i sølvpapir. Legger den så fint under kullet. Litt vanskelig å forklare hvordan denne ovnen fungerer, men bruk fantasien! 
Det tok meg tre dager å steke dette brødet! Og på den tredje dag, var det ikke en gang stekt! Men jeg gadd ikke vente lengre...
Grovt var det i alle fall. Tørt og hardt og litt svidd. Mmmm - så godt!

1 kommentar:

  1. Haha, litt av noen utfordringer du har i hverdagen... ;)

    SvarSlett